onsdag 12. september 2012

Kulturfiltre


I denne reklamen er det en butikkansatt som blir betatt av ei jente som kommer inn på butikken. Han følger etter henne og planlegger et lite krasj sånn at hun skal få øye på han, og forhåpentlig falle pladask, slik det ofte skjer i kjærlighetsfilmer og andre klisjeer (som er hans virkelighetsoppfatning, som skaper hans kulturfilter).

De krasjer, og når de bøyer seg ned for å plukke opp frukten som hun mistet i sammenstøtet, tar hun hodet på skakke, og ut fra hans kulturfilter tror han det er fordi hun blir forelska i han, men det er egentlig bare fordi hun leste på en juice i bakgrunnen hvor skriften stod oppetter flaska.

Han misforstår kroppsspråket hennes fordi han har et annet kulturfilter enn henne. Han har antagelig ikke så mye erfaring med jenter fra før, og prøvde seg på en klisjé, mens hun syntes bare at han oppførte seg rart. 
Da hun gikk hadde han fortsatt ikke forstått kroppsspråket hennes, han hadde "avkodet" henne feil (men levde lykkelig uvitende videre).


Så til andre del av oppgaven: om det er en forskjell på måten kvinner og menn kommuniserer på.
Og ja, ofte kan det være det. Gutter er mer ærlige (eller sier ingenting), mens jenter kan prate i koder og være ironiske. De forandrer meldingen sin veldig gjennom sitt eget filter, mens gutter ikke forandrer meldingen så mye. Mange misforståelser kommer fordi damer ikke sier sannheten, men regner med at mannen forstår, noe han ikke gjør, fordi han ikke er tankeleser. 

Kvinner prater mer om følelser enn det menn gjør, og kan ofte tolke det folk sier opp og ned pga. kulturfilteret sitt. 

Det er selvsagt forskjellig fra person til person, relasjonene dem i mellom og konteksten. 


- Astrid

1 kommentar:

  1. dette var en fin skildring og jeg skjønte fort hva kulturfiltrene var til og med før jeg så filmen. bra :)

    SvarSlett