I denne reklamen er det en butikkansatt som blir betatt av
ei jente som kommer inn på butikken. Han følger etter henne og planlegger et
lite krasj sånn at hun skal få øye på han, og forhåpentlig falle pladask, slik
det ofte skjer i kjærlighetsfilmer og andre klisjeer (som er hans virkelighetsoppfatning, som skaper hans kulturfilter).
De krasjer, og når de bøyer seg ned for å plukke opp frukten
som hun mistet i sammenstøtet, tar hun hodet på skakke, og ut fra hans kulturfilter tror han det er
fordi hun blir forelska i han, men det er egentlig bare fordi hun leste på en
juice i bakgrunnen hvor skriften stod oppetter flaska.
Han misforstår kroppsspråket hennes fordi han har et annet
kulturfilter enn henne. Han har antagelig ikke så mye erfaring med jenter fra
før, og prøvde seg på en klisjé, mens hun syntes bare at han oppførte seg rart.
Da hun gikk hadde han fortsatt ikke forstått kroppsspråket hennes, han hadde "avkodet" henne feil (men levde lykkelig uvitende videre).
Da hun gikk hadde han fortsatt ikke forstått kroppsspråket hennes, han hadde "avkodet" henne feil (men levde lykkelig uvitende videre).
Så til andre del av oppgaven: om det er en forskjell på måten kvinner og menn kommuniserer på.
Og ja, ofte kan det være det. Gutter er mer ærlige (eller sier ingenting), mens jenter kan prate i koder
og være ironiske. De forandrer meldingen sin veldig gjennom sitt eget filter,
mens gutter ikke forandrer meldingen så mye. Mange
misforståelser kommer fordi damer ikke sier sannheten, men regner med at
mannen forstår, noe han ikke gjør, fordi han ikke er tankeleser.
Kvinner prater mer om følelser enn det menn gjør, og kan ofte tolke det folk sier opp og ned pga. kulturfilteret sitt.
Det er selvsagt forskjellig fra person til person, relasjonene dem i mellom og konteksten.
- Astrid
- Astrid
dette var en fin skildring og jeg skjønte fort hva kulturfiltrene var til og med før jeg så filmen. bra :)
SvarSlett